Slobodno vrijeme

Zašto se početi baviti trčanjem?

Baviti se trčanjem
Agit.hr
Objavio: Agit.hr

Od svih vrsta tjelovježbe, trčanje je čovjeku najprirodnije – svatko je bar jednom trčao na posao ili igrajući se u djetinjstvu. Smatra se da su ljudi sposobnost trčanja razvili prije 2.6 milijuna godina što Vam samo govori koliko nam je to urođena aktivnost.

Možda Vam se trčanje kao oblik tjelovježbe čini jednostavnim, no kao i za sve vježbe i tu postoje pravila. Postoji nekoliko vrsta trčanja te pravila za svaku od njih, a o tome ćemo govoriti u nastavku članka.

Dobre strane trčanja

Prije svega, trčanje pozitivno utječe na fizičko, psihičko i mentalno zdravlje.

1. Kardiovaskularni sustav

Trčanje pomaže pri mršavljenju, poboljšava kardiovaskularno zdravlje i zdravlje dišnog sustava te razvija kondiciju. Osim toga, snižava visok kolesterol te povećava unos kisika. Budući da je srce mišić, trčanje utječe na njega povećavajući ga pod pritiskom (kao što bi Vam se od sklekova povećali mišići ruke) – jači srčani mišić omogućava bolji protok krvi.

2. Metabolizam

Prije svega, trčanje pomaže pri mršavljenju i održavanju tjelesne težine . Smatra se da prosječna osoba potroši 100 kalorija za svaki pretrčani kilometar. Čak i nakon završetka tjelovježbe, tijelo će neko vrijeme brže sagorijevati kalorije.

3. Psihičko zdravlje

Mnogi pri trčanju dožive stanje pod nazivom „runner’s high“. Radi se o euforiji uslijed povećanog adrenalina. Trčanje se preporuča osobama koje boluju od kliničke depresije i onima koji imaju neku vrstu ovisnosti jer im pomaže usmjeriti se na nešto drugo, u ovom slučaju trčanje, u kojemu si mogu zadati jasne ciljeve.

Neka istraživanja pokazala su da kod životinja trčanje povećava broj neurona, no takva se istraživanja nisu dosad provela nad ljudima.

Vrste trčanja

Postoji nekoliko vrsta trčanja: cestovno („road running“), na pokretnoj traci, utrke, tzv. trail running (trčanje kroz prirodu)…

1. Road running

Najpoznatije od ovih je cestovno – može se raditi o cesti, putevima ili po pločniku. Ujedno je i najbolji način za početi se baviti trčanjem jer je izvedivo u velikim gradovima kao i manjim mjestima.

2. Trčanje u zatvorenim prostorima

Ako se više volite baviti tjelovježbom u zatvorenim prostorima, za Vas je trčanje na pokretnoj traci. Osim toga, lakše je i sigurnije nego trčanje po cesti te se brzina i težina vježbe može prilagoditi svakome.

3. Utrke

Ljudi koji se ozbiljnije bave trčanjem, prisustvuju utrkama – bilo od 5 kilometara ili cijelim maratonima, no mnogi se ne natječu kako bi pobijedili nego s ciljem završetka utrke neovisno o mjestu.

Utrke

Ljudi također trče kako bi završili meč bez pobjede.

To dodatno pokazuje kako se trčanje vrti oko osobnih ciljeva i granica i nije toliko kompetitivno kao neki drugi sportovi.

4. Trčanje u prirodi

Za ljubitelje prirode i one kojima je možda dosadno trčati gradom, odlična je opcija trčanje u prirodi. Može se raditi o trčanju po seoskim i šumskim putevima pa sve do pustinja i planina.

Za kraj …

Prije početka trčanja važno je uzeti u obzir svoje zdravstveno stanje te se zagrijati prije svakog trčanja kao prije svake druge fizičke aktivnosti. Preporuča se uložiti u dobru opremu ako se namjeravati ozbiljnije obaviti trčanjem, no u svakom slučaju potrebna je prigodna obuća. Najbitnije je da si zadate ostvarive ciljeve i idete svojim tempom.

O autoru

Agit.hr

Agit.hr